Complicitat Capital/Coneixement: una quimera o una necessitat?

Cada cop està més admès que la globalització, possible per l’aparició de les noves tecnologies, crea reptes que no existien abans a la comunitat internacional. Aquest procés inevitable, ens allunya a tots nosaltres del paradigma conegut, del paradigma on hem desenvolupat la nostra vida personal, la del treball i la vida social.

Estem canviant d’estil de vida i ens fa l’efecte que és quelcom que ens ve imposat. Veiem el que perdem i no mirem el que guanyem. Davant d’això, cal veure-hi la oportunitat que se’ns presenta, i entendre que cal fer diferent.

La importància ara, està en la comprensió del nou paradigma. I això no sembla fàcil per que a la comprensió hi haurem d’afegir l’adequació dels comportaments i poder disposar també de noves eines. En els tallers sobre economia del Coneixement que la Fundació promou es treballa en aquests sentit i tan el Prof. Itamar Rogovsky com la resta de facilitadors, esmercem esforços en extreure de cada discussió aquelles noves eines que detectem i que ens poden ajudar.

L’aspecte més crucial del nou paradigma ve definit per la nova lògica en la manera de decidir. Ja no es tracta de “veure per creure” (veure el producte fet) si no “creure per veure” (creure en la idea estratègica a la que hom aposta). O diguem-ho altrament la única realitat és la virtual. No podem mirar en clau localista sinó planetària. I aquesta realitat planetària està connectada a la xarxa. I el que no està a la xarxa no existeix.

Cal explorar què més hi ha sota aquesta nova lògica i com afecta la pròpia evolució i les pròpies activitats . I la repercussió se’n diu, també, economia. Anem a parlar-ne doncs, de les disquisicions des de aquesta vessant cada cop mes directa i punyent en el nostre context. Parlem de l’economia del coneixement.

Cada cop més apareixen projectes pels que el coneixement pot materialitzar-se en més coneixement, convertible en tangible només si la inversió per fer-ho es produeix. Sabem que amb el coneixement podem fer quelcom nou, possible de posar en valor i en aquest procés , se’n treuen importants intangibles tals com la importància de fer-se cas a un mateix com a font primera de coneixement, i també la de veure que en la creativitat es troba la font de la plenitud: d’aquell sentir-se satisfet en el mes profund.

Així doncs el que ens cal es cercar la complicitat del capital. No en tenim prou amb la creativitat. Se’ns fa imprescindible la connectivitat. Es a dir aconseguir que el que hom creu i sap s’ho creguin altres i que s’aposti a crear junts i connectats.